söndag 22 april 2018

Lägesuppdatering.

Man kan säga att det har svängt mkt dom senaste dagarna.

Varit i kontakt med byggnadsherrarna på stan nu iaf, huset är inte skyddat, vilket förvånade mig! Men det öppnar upp en hel del dörrar. Iom att det är en grundrenovering så krävs nog bygglov, men det brukar inte heller vara några problem. (Mailade ju han ena, som inte svarade på hela veckan, så på freda moron eller torsda kväll, minns inte, mailade ja en annan, som svarade på fredag på förmiddan, å dessutom ringde upp efter lunchen! Nå, på fredag eftermiddag hade han första svarat.. hmpf).

Jag har fått tänka om lite i själva renoveringen, för att hålla kostnaderna lite nere, 16kvm badrum kan man säga att skena iväg lite sådär kostnadsmässigt. Hade ju velat ha bastu, men tror jag skippar den, då jag väldigt sällan badar bastu, men satsar på badkar istället. Samt förminskar badrummet till ca 10 kvm. Byggarn som var å kolla på huset sa att jag kan räkna med 2500 euro per kvm, de e lite i överkant, men då e man på säkra sidan. 2500 x 16 kvm = int så billigt.

Samt att ja överväger att inte nyttja hela bostaden.

Det röda är alltså den yta jag funderar på nu. Ni ska inte kolla kvm så noggrant, dom stämmer inte, utan är bara på ett ungefär.

Den gröna väggen blir ny, sen köket där mellan gröna väggen å det blåa sträcket (som är en större öppning. Den väggen är dock bärande, så måste se hur stort man kan göra den öppningen).

Om man placerar köket där, så betyder det att högforsen borde kunna stå kvar där den stått, alltså den vita rutan. Samt att man eventuellt sku lägg in nå fönster på kortsidan där till höger, finns int ett enda fönster på marknivå nu inte, å således sku köket bli ganska otroligt mörkt. Men iom nu då att byggnaden inte är skyddad (jag är fortfarande lika förvånad), så borde det logiskt nog inte vara så stort problem inte.

Det andra blåa sträcket sku va dörr in till sovrummet, så sen lägg igen dom 2 dörrar som finns i det rummet.

Det outnyttjade utrymmet sku således få kvarstå som förvaring, måst bara öppna upp mellan gamla vessan å skafferiet, så man får in nå grejjer där.

Det som blir lite surt me de här, är att förvaringsyta för mig minskar rejält och att grovköket helt försvinner. Totala ytan på det här området borde ligga på ca 70-80kvm, så helt okej storlek nog, boendekostnader blir ju billigare. Ja, å inget skafferi heller (om man nu int t.ex gör ett hörnskafferi som ja sett i nåt kök).



Om man får köket insnirkla på nå vis där i hörnet, så har jag ju i princip ändå 30kvm vardagsrum, vilket torde betyda att jag nog får min lilla vävstol att rymmas oxå.

Sådär överlag så sku den här idén kuna bli ganska mysig liten bostad.

På tal om kök, så har jag hittat en som ritar upp, kostnadsfritt, å man förbinder sig inte att ta kök av dom! Jag fråga varifrån dom tar kök, å svaret var enkelt, Herrmans måleri. Han berättade även att det finns 70 olika (ish) köksnamn, men enbart 3 tillverkare. Det här betyder i praktiken att majoriteten tar köken från herrmans, lägger sitt namn på, å priset stiger med tredubbelt. Han sa att han inte kan vara lika billig som ikea, men nästan. Däremot kommer köken färdigmonterade, alltså skåpen, dörrhandtagen e fastskruvade färdigt osv, å man slipper det jobbigaste jobbet, vilket man inte kommer undan med ikea.

Så egentligen nudå, så står det att få tömt hushållet, å börja få lite offerter härifrån å därifrån, prata me banken, å ger dom då klartecken, så får man börja me riktiga papperskriget. Hurra...! Eller hur va de nu?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar