måndag 9 april 2018

Mycket att fundera på..

.. Som nämnt i det tidigare inlägget så känner jag mig som en något yr höna för tillfället.

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja, å vilken ordning sakerna ska göras, alltså pappersarbetet, men man måste ju lixom köra igång nånstans.

Det första jag egentligen borde göra, eller det jag borde göra nu, är att skriva ner allt till pappers. Just nu försöker jag hålla allt i huvudet, men nåt kommer att glömmas bort.

Vad jag dock vet, är att jag i något skede snart, borde ha nån att komma å göra en planering. Alltså helt enkelt göra en ritning. Funderade lite på att höra med optima om dom behöver nåt till elevarbeten.

Borde även här ganska snart höra med banken om det är är nåt som går under huslån eller under konsumtionslån. Även en mäklare borde komma på en värdering av huset. Nu kommer jag å prata om huset, men det innebär givetvis den del av huset jag ska fixa till, inte hela huset.

Sen borde jag även kolla upp huruvida insidan är skyddad, utsidan är åtminstone skyddad (en massa paragrafer om vad man får å inte får.. eller mest inte får göra), så, ävenledes där borde jag kolla om huruvida man följer originalritning med enbart 2 kvistar, eller om det är nuvarande som gäller, med 3 kvistar.

Det jag roar mig med när jag behöver koppla av det där riktiga tankearbetet är att jag endera sätter mig å bläddra inspiration på pinterest (här hittar ni mina hus-idéer), eller bläddrar i broschyrer och kataloger.


Jag kommer att försöka göra så mkt som möjligt själv, förstås badrum å el överlåter jag nog till yrkesfolk, köket beror lite på varifrån jag tar det.

Övriga frågor som uppstår, behöver jag egen vatuboiler (förmodligen!), skilda vattenanslutningar?! Hur funkar det med päronens nät om jag drar in fiber till huset?! Vilket värmesystem? Å nu hade jag redan glömt bort en sak som jag hade i huvudet... huhhu!

Nåja, fixade iaf ett instakonto, tomt37skata heter det! Inte så aktivt med bilder ännu, som sagt, inte mycket praktiskt man kan göra ännu, men kommer att försöka uppdatera både där och här aktivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar