tisdag 17 april 2018

Lyckan som uppstod!

Alltså vilken lycka!

Kom i sedvanlig ordning till päronens på lunchen idag, å såg att vattnet hade runnit bort/torkat vid garageporten. Gick dit å drog upp porten, å tadaaa, allt vatten borta ur garaget! Igår var det översvämmat nästan från sida till sida, kanske en meter mitt på golvet som inte nåddes av vattnet.. å idag, allt poff-gone, sådär bara! Den lyckan!

Den andra lyckan som uppstod, var att jag var å kika på släpvagnen som stått vid brosans, men dessvärre ganska under snö å fastfrusen. Iaf i typ söndags? Morsan å ja moka lite snö runt den, så for jag därvia å kolla idag, å tadaaa, den gick att få loss, inte ens däckena satt fast!

Så den for vi å tömma till ekorosk!

Det här betyder *gulp* att nu börjas det! Hejdå mitt redan icke-existerande-sociala-liv *vinkar*

Garaget måste alltså först städas å ordnas upp, för att kunna få in grejjerna där från remppa-sidan av huset. Så, i morgon tänker jag börja på i garaget! :) Sen får man bara vänta då tills gräsmattan torkat upp å snön e borta, så man får ut trädgårdsmöblerna från remppan.

Jag minns inte om jag lagt in en bild på hur jag hade tänkt mig allt?!


Här är iaf lite hur jag hade tänkt mig, om ni nu förstår mina kråkfötter ;) Köket längst ner till vänster, öppen planlösning å vardagsrummet i mitten, å sen flytta den väggen mot höger, å sen sovrummet där. Badrum/bastu "ovanför" sovrummet, ingången till vänster om badrummet, å sen rummet till vänster då, typ nåt slags grovkök eller nåt. 

Men idag börja vi fundera lite om med morsan. 


Såhär blev det nu (å förstås e ritningen annan väg än den ovan). Köket å vardagsrummet på samma ställe. Men sovrummet flyttat. Varför jag så bestämt ville ha sovrummet som på bilden ovan, var för mina franska dörrar, men nog tammetusan måste jag kunna lägga in franska dörrar där istället?! 

Gröna sträcket är där väggen går nu, blåa sträcket är dit jag hade tänkt flytta väggen (enligt ritningen överst), å röda sträcket är där ja tänkte placera väggen nu istället. 

Det problem som kan uppstå här, är att det behövs något bärande, för vardagsrummet å köket blir ca .. ja va räkna ja nu, 44kvm? 10m på längden iaf. 

Sen blir bastun/badrum å grovkök brevid varann, men hur man placerar dom sen är en annan fråga. Bastun borde iaf komma där högforsen står nu, alltså den där fyrkanten som syns under "badrum", eftersom det krävs murning. 

Där ?? står, så vet jag inte riktigt vad jag ska göra med i det här skedet. Om kvisten tas bort, så kan jag eventuellt göra det till en walk-in closet. 

Sen vad som verkligen går att göra i verkligheten, det är en annan fråga! Men iom den här planen så får jag bättre utrymme både för köket och vardagsrummet. Har även en "liten" vävstol som jag måste ha i beaktande, men räknar med att få den å rymmas i grovköket! Så jag tror det här blir rätt bra planering! :) 

Nu slog de mig precis oxå, att mittiallt byter jag plats på köket å vardagsrummet! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar