tisdag 17 april 2018

Planritningar och pappersjobb.

Nåja. Nu har jag åtminstone kontaktat banken och nån byggherre på stan. Så nu är det bara att invänta svar från dom.

Hade tydligen fått hem från mässan, en riktigt bra... nåja, bok kan man inte kalla det, men tidning, på helt enkelt hur man renoverar! På finska förstås. Kommer inte alls ihåg att jag plockat den med mig, å inte i vilken monter jag hittat den, men åtminstone var den nog rätt bra! Även om jag får läsa allt 3 gånger. Jamenar, jag har ju svårt med allt fackspråk redan på svenska ;D


Alltså faktiskt riktigt bra. T.ex fanns det minneslista för kök, en massa uträkningar för diverse områden i huset osv.

Igår spenderade jag i princip hela dagen att fundera på värmesystem, räkna å kolla å fundera. T.ex insåg jag att det inte alls finns radiatorer i remppasidan. Seriöst? Jag var helt säker på att det finns, men när jag riktigt började tänka efter så har jag inte sett nåt. Den delen av huset, har alltså enbart värmts upp med 2 kakelugnar. Å ingen dusch finns heller. Eller har funnits.

Nåja, hur som hafver, precis då jag tyckte jag började ha koll på olika värmesystem, så dök den här bilden  upp.


Om jag nu råkar ha läsare från sverige, som inte kan finska, så kan jag säga att det är info om jordvärmepump, luft/vattenvärmepump, frånluftsvärmepump och luftvärmepump. 

SERIÖST?! Hur fan (ursäkta språket) ska jag hålla reda på allt dehär nudå?! 

En väldigt viktig aspekt för mig, är kyla. Nu är det så att jag har det lilla problemet att jag är allergisk för dammkvalster. Dvs dom där små jäklarna som bor i sängen. 

Det här innebär i praktiken att dom enda gångerna jag fått astmaanfall är på nätterna. Det har funnits gånger då jag haft så tungt att andas att ja fått sätta mig upp i sängen, fått gå ut en stund å få frisk luft osv för att ens kunna andas. 

Jag har fått order av läkare att inte bädda sängen, å jag borde *harkel* vädra sängkläderna dagligen. Byter således sängkläder oxå ganska ofta. 

Det här betyder, att när det är 25 grader ute på sommarn, så vill jag ha 14 grader i sovrummet. Enda gångerna i vinter som jag stängt fönstret, är när det närmat sig -20 på utsidan. Jag kan acceptera (om även högljudda protester) att det är lite för varmt i en bostad jag hyr eller bor i tillfälligt. Men i mitt egna hem, nope, inte acceptabelt. 

Så därför är hela kylgrejjen så viktig för mig, inte bara att det är svalt å skönt. 

Ytterligare plockade jag på mig olika huskataloger från mässan. Varför? För att se olika planlösningar. 


Jag är nu så insnöad på den idén som jag hade tänkt, så jag är lixom helt låst för att tänka annorlunda. Å andra sidan, så är det nog bäst ljus in i dom rummen som är mot segelsundsgatan. Å nog vill man ju ha ljust å bra i ett kök å vardagsrum nog.. 

Det är här man borde ge utmaningen åt t.ex optima att planera rummen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar