lördag 14 april 2018

När man blir för taggad..

.... Huhhu!

Så vaknar man halv 5. Trots att man gick å la sig efter 10 nångång. Har lite det problemet, att jag kan bli lite för taggad på morronen, så vaknar/stiger upp alldeles för tidigt. Försökte somna om, men visste oxå att då sover jag alldeles för länge (kan gå ända till halv 8 om ja somnar om efter 4 på moron) å hade ju tänkt vara redan halv 8 - 8 å börja på!

Såå spännande dag idag på flera sätt. Staden är med på mässan, vilket betyder att jag får fråga massor med ändringstillstånd, vem man ska kontakta, vad hur när å varför. JNT är med, jag får fråga hur det blir med fiber, å inkoppningsavgiften, å hur långt de måst grävas (vilket jag hoppas dom kan svara på där), samt hur det blir med päronens nät. Herrfors är oxå på plats, så då får man fråga om fjärrvärme å diverse andra uppvärmningsmöjligheter.

Vad jag dock blev förvånad över, är att det var betydligt mindre utställare än jag trodde. Finns massor med lokala företag som jag hade väntat mig vara på plats, t.ex grannen som har keittiöjätti.

Jag sku nämligen behöva få dit en köksplanera, men dom flesta har väl hållhaken att dom gör gratis planering, men man förbinder sig att ta köket av dom :/ Å det kan ju inte jag veta förrns jag har offerten i handen. Jag överväger ju att försöka få in en bänk vid "problemhörnet", så där röda ringen är så försöker man få in en bänk, sen själva skåpen å arbetsbänk å diverse längskortsidan, å sen eventuellt nå vitrinskåp mot vägen (den kortare fyrkanten).


Dock är frågan hur man får in en högforsare, en ugn (alltså en modern oxå), diskho, samt kyl å frys på kortsidan, som torde vara 4,5m bred. Såvitt jag förstått måst det vara ett visst avstånd mellan diskho å hällon. Å kyl/frys vill jag ha dubbel, den andra saken jag irriterar mig på (förutom att ha för liten arbetsyta), är att inte ha tillräckligt stor frys! 

Jaa-a, fanken, jag har nog att fundera! Blir inte riktigt klok på dethär. Jag vill ju lixom ha vardagsrummet mot höger på ritningen ovan, å frågan är om det ryms utan att bli trångt?! 

Okej, plockade fram mina skills i paint, å rita upp hur jag hade tänkt mig lite 

Det svarta är alltså köket, det bruna är matbordet som jag inte sku ha (går eventuellt att placera mitt på, eller mot andra väggen, beroende på utrymme, ja ni hör ju hur det här blir), det gröna är soffan. Det är ingen hörsoffa, utan det är 2 alternativ. Det röda är tvn, å det rosa är min ena lazyboy. Då återstår problemet med mitt skrivbord. Var tusan placerar jag det?! Jag behöver mitt arbetsutrymme, datorn är viktig för mig iom redigeringar å sånt. 

Dörren till sovrummet (brevid tvn) är mitt på väggen, samt den ska breddas på, då jag vill ha franska dörrar eller va dom nu heter. Hade tänkt flytta på den väggen oxå, för det här rummet är enligt mina uppgifter 6,5m långt, medans sovrummet är 7m långt. Således behöver inte heller besökare gå genom mitt sovrum för att komma in (om det nu blir den andra kvisten som kommer i bruk). 

Förstår ni mitt problem?! Förstår ni varför jag säger att jag kommer att bli både gråhårig å hinna tappa allt hår innan dehär e klart? ;D Hur tänker ni spontant?! Nu är jag så insöad på just denhär utformningen, kanske ni har nån klarare bild? 


Hur mysigt som helst! 

Har ju lovat bilder idag, å jo, jag ska nog ta bilder, men dom kommer nog först ikväll till allmän beskådan. Eventuellt att jag tar några med telefonen å lägger upp på insta (tomt37skata). Har förberett mig med munskydd, skyddsglasögon (jag protesterade hejvilt mot detta, men morsan tyckt jag borde ha då jag haft problem med ena ögat), arbetsmyssen kom med mig hem igår, å en radio har jag lokaliserat. Alternativet e ju mina peltorer, men man e så lättskrämd me dom på huvudet ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar