tisdag 10 april 2018

Vad har jag gett mig in på?!

Den frågan ställer jag mig ungefär 10 gånger i timmen.


Å jo, det kommer att bli rätt mkt bloggande nu i början, så jag får ut mina tankar å funderingar, å så att ni, kära läsare, får veta vad som är på gång. Kan dock hända att det blir lite mindre frekvent här framöver, men ska försöka vara aktiv ändå.

Det här med att bygga hus på gammalt sjöbotten, vettefan vem som kommit på den mindre fenomenala idén. Seriöst?

Vi brukar skämta å säga, att så som det här huset vandrar å lever, så står det snart på torget. Nejmen skämt åsido, det lever väldigt mkt, å det har ju sina nackdelar. Farsan å jag brukar räta upp staketet varje vår, å vi kolla idag att det snart börjar bli dags igen. Dock brukar ja säga åt morsan att vi ska nog låta marken sätta sig efter att tjälen gått ur, för annars finns det bara risk att vi får göra om jobbet senare i vår.

Ett exempel på hur mycket huset lever, är att morsan inte fått upp fönstret i tv-rummet på ett par månader, men nu igår, så fick hon upp fönstret igen.

Det här, å många andra saker, har gjort att det värsta jag ser framför mig, är att huset håller på sjunka ihop. Tyvärr. Men... i dagens läge så lär sånt nog gå att fixa! Jag bävar fortfarande för allt som är trasigt undertill, men som jag försökte förklara för käre mor, det finns ingenting som är byggt med teknik från 1900-talet, som inte går att reparera eller göra nytt i dagens läge. Jamenar, tekniken har ju gått framåt dom senaste 100 åren, eller hur? Kunde man såga en planka på 1900-talet, kan man väl för faen såga en planka idag?

Så... 2 mindre trevliga bilder.


(Här under finns det spännande tidningar!)



I värsta fall får man riva bort precis allt utom stommen. Grunden måste ju förmodligen oxå fixas till, å likabra å lägga in nya rör undertill då oxå, när man nu engång e där å grejjar. 

Förra våren braka nå gamla rör vid trottoaren (tackolov) å Södös lämna fast med slangen eftersom dom var här å spola. Till sist fick dom ringa efter Sicu på rörmans som kom me kameran å kolla, så åtminstone har rören blivit kollade så långt som dom går, alltså ända bort till lilla köket. Fråga nog Sicu om han inte brukar möta några råttor med kameran å jodå ;) 

Det här är kanske det som jag ser som det absolut största problemet. Men jag försöker intala mig själv att allt går att fixa på ett eller annat vis. Vad som nu sen är mest lönsamt, det är en annan fråga. Men som sagt, skyddat hus å paragrafen säger "Ifall en byggnad som skyddas rives av tvingade skäl, kan den ersättas med en nybyggnad enligt direktiven i §1"  och i det fallet måst museiverket blandas in oxå. Huhhu! 

Nåja, till lite roligare funderingar. Gamla fönster! För närvarande har vi 50+ gamla fönster som inte är i användning! Har funderat på att kasta ihop ett litet växthus åt mig sen å ett vitrinskåp, men har ni idéer på annat snyggt man kan göra? 

Blev ett marathon-inlägg det här nu igen, men då ja har så mkt på hjärnan ;) Responsen har dock varit enorm och väldigt positiv, å önskan om många bilder! Ska försöka fixa! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar