söndag 15 april 2018

Värmesystem?

... Det om nåt är en djungel!

Byggaren som var hit rekommenderade bergvärme eller fjärrvärme. Fjärrvärmen e billigare att installera. Pratade rätt länge med Herrfors igår och fick mkt information om fjärrvärme åtminstone. Bergsvärme e dyrare i installation, men... nåjo. Det kanske hör till dom lite tråkigare ämnen.. åtminstone för mig ;) Dock, ack så nödvändigt.

Btw, först nu, bloggar å insta-konton att följa? Har ni tips?! Tycker jag letat igenom halva instagram redan, men hittar inget vettigt nåmera. Gärna såna som är i besluts-/renoveringsskeden. 

En gammal klasskompis skrev på insta om just dehär med högblank, å hon skrev att hon får hela tiden torka bort fingermärken. Det är just såna tips jag är så tacksam över, även om jag älskar högblankt, så gjorde det valet så mkt enklare för mig nu! Sammaledes skrev en annan kompis om takhöjden, å just den där taklampan man vill byta.. !

Mera sånt! Å tack!

Det jag fick på klart igår på mässan var vem på stan jag ska kontakta angående bygg-/ändringslov, vilken mäklare som ska komma å värdera huset (för gåvoskatten) och en hel del annat smått å gott.

Jag har i princip kommit så långt (oho, ti använda ordet "långt" i det här projektet var nog lite att ta i), så jag ungefär vet var jag ska börja nu ;D

Kollade soffan igår igen, å de var nog int bara locket som var borta, utan en hel del av den.. tror ja?! Borde de int vara en såndär del man ska kunna dra ut?! Alltså själva lådan?!


Så här ser den iallafall ut, lär väl ska finnas nån numrering på den oxå, meen jag litar inte så mkt på huset så jag går högre upp än såhär. Inte utan att nån går före mig.. heh.

På tal om numrering, när jag höll på slita upp golvet igår, så såg jag att fönstren är numrerade oxå. Detta hade nog morsan sagt, men jag hade inte sett det tidigare..


Nåt tråkigt jag dock konstaterade var vattenläckage. Ett har jag sett, men hittade ett nytt igår. Å det tror jag kommit från ena skorstenen. Ena högforsen är på andra sidan väggen, så tror skorstenen går upp precis där, så det blir att kolla upp.


Här är det första läckaget jag hittat. (bilden nedan)


Pratade ju om bredden vid fönstret/väggen i förhoppningsvis blivande köket. Här är en bild på bredden, så, som jag gissade, ungefär en handsbredd. Jej. Eller så inte. 



Hade tänkt åka dit idag oxå, men måste nog helt ärligt säga att jag inte riktigt vet vad jag ska göra (i samma skede som jag skrev det där, så tänkte jag att ja sku kun sätt mig ner på stolen, å bara insuga funderingar å försöka visualisera, så tänkte nästan skriva "så jag vet inte riktigt var jag ska sätta mig") ;D

Det blir mest nu att man flyttar runt på saker. Är ju rätt tidigt ute visserligen, så att t.ex ta ut trägårdsmöblerna är väl inte riktigt aktuellt ännu. Så, vi får se helt enkelt. Å andra sidan är jag lite piggare idag än ja var igår, kort natt å alldeles för spännande dag, så vaknade lite efter 4, å hade sovit dåligt sen halv 11-tiden eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar