söndag 27 maj 2018

Huset som producerar skrot.

..... Så känns det iallafall! För varje del jag plockar, så kommer 2 delar till!

Såhär ser det ut i första hörnet nu där jag började på


Så nog är man ju på god väg. 

Räknade igår till hela 9 (!!!) fåtöljer som ska slängas. Provsatt en, som ser ut att vara i riktigt bra skick, för att vara läder (he va betär förr!), men.. den va fruktansvärt skarp, så jag har inte riktigt kunna besluta mig. Alltså inte bara lädret var skarpt, utan även stoppningen. Men det är väl kanske därför denhär såg ut som ny, bara smutsig. Nån liten repa i lädret hade den på ett ställe, men me tanke på att den här e väl från stenåldern, så har den hållits i otroligt bra skick! 


Det här är hörn nummer 2. Man tycker ju inte de ser så farligt ut. Tills man lyfte på alla översta lådorna. Det bara vällde fram skrot! Seriöst, ja vet int varifrån det kommer heller! 

Nå, hur som helst, när jag fick ut en lädersoffa från barndomen, så fick jag rejält bra med plats i "badrummet". Dock är slääpon full nu i princip, å det sku bli betydligt bättre om jag fick bort dom 9 fåtöljerna oxå. Sånhära gånger de sku va bra med ett par slääpon till. Eller paketbil modell större. 
Hittade en alldeles förtjusande trälåda oxå, som jag troligen kommer att spara. Ti vad jag ska ha den till är ju en annan fråga. Men det var moffas pappas låda. 
Ska försöka se om jag hittar nå årtal på den, men morsan mena att August dog rätt ung, moffa var bara 16-17 nånting när August dog. Så det betyder att den här lilla raringen (som e lite fel färg på fotot, den e mer ljusblå) kan vara närmare 100 år gammal. Nåja, inte kanske fullt, men... Anyhow, såvitt jag sett är den i fruktansvärt bra skick för att vara så gammal! He va betär förr! 

Ska plocka fram handfaten idag å fota dom för försäljning. Tror jag räknade till 12 st. Fanns en del vita där, men vet inte om dom e begagnade eller nya, men dom pastellfärgade å bruna är iaf sprillans nya, om även kanske inte riktigt moderna. Ett ljusblått/babyblått ska ja spara själv, så himla sjuk på det! Önskar bara man sku ha haft toastol i samma färg. Men nee, sån tur hade man inte. Tänk er, vit kommod å ljusblått handfat. Nog sku de va rätt snyggt nog! 
Får fundera ut nåt pris på dom oxå, i Sverige skulle väl dom här gå åt som smör kan jag tänka mig. Känns inte riktigt som finland kommit till samma retro-tid ännu, utan är fortfarande på shabby chic. 
Börja garva igår då ja satt i fåtöljen å funderade lite, på ena lådan ti ena handfatet står det bokstavligen kast utan arm. Lycka till lixom! ;D Svensktillverkade var dom iallafall. 

Nåja, fortsätta hinka kaffe nudå, å käka frulle, sen iväg till Tomt 37! 



5 kommentarer:

  1. Apropå lådan. Hette August fru Julia?
    beo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag faktiskt hon hette!

      Radera
    2. Sysslar lite med släktforskning så på skoj kollade jag om jag hittade nåt på August. Och där dök han upp.
      De gifte sig 29/12 1917
      beo

      Radera
    3. Najs! Hittar du mer info?! T.ex när han dog å när han e född? Jag ska ha slottesläktboken NÅNSTANS. Men de där nånstans har jag inte sett på länge :/ Om jag åtminstone vet när han dog, så vet jag ju iaf hur gammal lådan är... sen exakta år får man väl aldrig veta men...

      Radera
  2. Något smått har jag hittat. Jag kan mejla över det åt dig vid tillfälle.
    Har du samma mejladress ännu?

    Beo

    SvaraRadera